AnneMarie van Splunter

Salina door AnneMarie van Splunter

Salina door AnneMarie van Splunter

Over het werk

Afmeting: nader te bepalen
Zout

2023

Salina is een monumentale sculptuur van zout, een intens wit golvend landschap,  een residu van verdampt zeewater.

Zout dat meer dan 200 miljoen jaar in het diepste donker onder de aarde lag, is getransformeerd tot vloerreliëf. Opgebouwd met behulp van mallen van gespiegelde modules, lijkt het werk verwantschap te hebben met minimale kunst. Het materiaalgebruik en de golvende vormen zette de zintuigelijke waarneming en de verbeelding aan het werk.

Door het spel van schaduw en licht, in nuances van fel wit tot donkergrijs, lijkt het ondanks zijn tonnen aan gewicht te zweven. Deze golven lijken vertraagd in beweging, roepen gedachten op aan komen en gaan, aan transformatie, verplaatsing, aan verschuiving van tijd. Hoe lang duurt een golf?

AnneMarie maakte eerdere versies van Salina in de Fabriek, Eindhoven en in Zone2Source, Amsterdam. Ze zegt: Ik heb gemerkt dat alle mensen een connectie hebben met zout, met de zee. Het is de kracht van het werk dat het een rijkdom aan beelden genereert, en verhalen met een universele waarde. “

Over de maker

AnneMarie van Splunter (1962) is beeldend kunstenaar, werkzaam op het gebied van sculptuur en video.

Haar werk heeft veel verschijningsvormen en roept vaak een idee/gevoel van lichtheid en sereniteit op. Kenmerkend zijn haar ordening in de vorm van wiskundige patronen of modules, een zorgvuldige en innovatieve toepassing van een groot scala aan materialen en vloeiende vormen die associaties oproepen met natuur of architectuur.

Een optimistische sfeer spreekt uit haar videowerken met kinderen in Skagastrond, Amsterdam en Amman en met duivenhouders in Istanbul. Haar werk in de openbare ruimte, o.a. in opdracht van Atelier Rijksbouwmeester, Nationale Nederlanden, The Dowse Art Museum in New Zealand) heeft een autonome kwaliteit als sculptuur, en biedt tegelijkertijd mogelijkheid tot verschillende manieren van gebruik.

Conceptueel, poëtisch en uitnodigend zijn haar werken in parken en op schoolpleinen: playmodules (Lower Hutt NZ, Breda), poorten en banken (Delft, Zoetermeer, Amsterdam), waaronder de Buzzbench, een sculpturale bank en biotoop die mensen en wilde bijen samenbrengt.

Van Splunter studeerde aan de Willem de Kooning Academy in Rotterdam en  de Glasgow School of Art in Schotland. Haar werk was te zien op tentoonstellingen in o.a. Bureau Postjesweg, Amsterdam (solo), Francis Boeske Projects /Parts Project, Den Haag, Zone2Source in Amsterdam (solo) ON Gallery, Houmt Souk in Tunesië, en de SOHO Factory Warschau Polen.

Als artist in residence werkte zij o.a. bij het Istanbul Foundation for Culture and Arts in Turkije, Darat- al- Funun museum in Jordanië en NES in IJsland. Salina is de inzending van AnneMarie van Splunter voor de Open Call EXODUS van het Bijbels Museum en Buitenplaats Doornburgh. Het zout was een schenking van Akzo Nobel.

https://www.annemarievansplunter.com