WEG door Esther Zitman
Over het werk
40 cm x 30 cm
Fotoprint
2022
Wandelend door de stad tijdens de coronapandemie viel het Esther Zitman op dat er steeds meer verlaten winkelpanden te zien waren. Nu, na de pandemie, staan er nog steeds veel panden leeg. Er komen zelfs meer lege panden bij.
De kunstenaar is de lege panden gaan fotograferen. Kijkend naar de zo goed als lege ruimtes vraagt ze zich af: wat is hier allemaal gebeurd? Waar zijn de mensen gebleven? Staan deze dure vierkante meters te wachten op een transitie naar een volgende bestemming? En hoe lang blijven ze leegstaan?
Op het eerste gezicht lijkt er weinig te beleven aan leegstaande ruimtes. Als je goed kijkt is er veel te zien. De mensen zijn verdwenen, maar hebben sporen achtergelaten als cryptische tekens. Vaak zijn er nog winkelmeubels te zien. De kassabalie, maar ook volle vuilniszakken, dode planten, losgetrokken bedrading en nooit opgehaalde post. Er ligt tapijt of de vinylnabootsing van een houten vloer. Soms zijn de resten van corona-afstand-houden-tape nog zichtbaar, hangen er spotjes in een verlaagd systeemplafond… Dit stereotype materiaal vormt samen met de stille sporen een niemandsland. Het zijn archeologische overblijfselen van de (tijdelijk) verdwenen commerciële mens.
Over de maker
Esther Zitman is beeldend kunstenaar. Haar werk bestaat voornamelijk uit fotografie. In haar werk plaatst zij het alledaagse op een voetstuk. Haar werk was in 2012 te zijn bij Unseen photo fair, Seelevel gallery in Amsterdam. Zitman exposeerde in 2018 op het Fotofestival te Schiedam en bij het SBK in Eindhoven, De vrouwelijke toets. Stedelijk Museum te Schiedam kocht werk van Zitman. WEG is de inzending van Esther Zitman voor de Open Call EXODUS van het Bijbels Museum en Buitenplaats Doornburgh.