Eva Spierenburg

Nu mag je lijden (detail) door Eva Spierenburg

Nu mag je lijden door Eva Spierenburg

Over het werk

Afmetingen: variabel
Acrylverf en potlood op pagina’s uit vogelboek

2013

“De zwaluwen kijken me met hun schuchtere kopjes aan. De schouders opgetrokken, en het naakte lichaam verstopt achter de vleugels. Ooit waren de vogels machtig, keken ze alwetend neer op de rommelende mens. Boden hulp door hun wijsheden te delen. Maar de vogels raakten besmet door het mens-zijn. Ze namen gedragingen en gebreken over. En zo verloren de vogels hun bruikbaarheid.
Dit is dus het moment. De schuchtere zwaluwen worden Adam en Eva. Uit de opgetrokken schouders komen armen, met handen die de schaamstreek bedekken. Een mensenmasker vervangt het vogelhoofd. Met een paar blote benen erbij zijn ze klaar. Klaar om de schuld en het leed van de hele mensheid over te nemen. Klaar om gretig te zondigen. Klaar om in de grond te zakken van schaamte. Klaar om te sterven. Nu mag je lijden.”

Nu mag je lijden is een serie werken van Eva Spierenburg. Hierin transformeerde zij de vogels uit een oude encyclopedie tot Adam en Eva. De lichaamshoudingen ontleende Spierenburg aan haar verzameling middeleeuwse afbeeldingen van het scheppingsverhaal en de zondeval. In religieuze verhalen vond zij een tijdloze vertaling van thema’s die haar bezig hielden, zoals schuld, schaamte en kwetsbaarheid.
De verdrijving uit het paradijs vormt de overgang van een stabiele, eindeloos veilige leefomgeving naar een wereld van lijden en sterfelijkheid. De kunstenaar noemt het een omkering van wat de Exodus had kunnen zijn als er zoiets als een beloofd land bestond.
We verlangen allemaal in bepaalde mate naar een plek waar alles (nog) beter is, ergens anders dan hier en nu. Maar op elke plek, en na elke vlucht blijven we mensen tussen andere mensen; compleet met persoonlijke worstelingen, tekortkomingen en een kwetsbaar lichaam.

Over de maker

Sinds Spierenburg deze serie maakte heeft haar praktijk zich verbreed: van tweedimensionaal naar installatie, video en performance. Haar werk beschrijft de uitwisseling tussen de binnen- en buitenwereld. Het lichaam functioneert als een drager voor het individu. Een omhulsel waarin ervaringen en zintuiglijke waarnemingen zich manifesteren en worden opgeslagen. Met haar werk probeert zij een vorm te vinden voor de menselijke processen die zich aan grip en taal onttrekken; een vorm voor wat zich beweegt tussen leven en dood. Terugkerende thema’s zijn de kwetsbaarheid van lichaam en geest, tijdelijkheid, aanraking, en de verbinding tussen uitersten. Uitersten als: afwezig- en aanwezigheid, inwendig en uitwendig, hard en zacht en aards en religieus.

Spierenburg won in 2022 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Datzelfde jaar had zij onder meer een solotentoonstelling bij ProjectSpace Lokaal in Utrecht en deed ze mee aan de groepstentoonstelling Vensters in Museum IJsselstein. Nu mag je lijden is de inzending van Eva Spierenburg voor de Open Call EXODUS van het Bijbels Museum en Buitenplaats Doornburgh.

www.evaspierenburg.nl